DR 2

Af Svend-Vilhelm Fredsgaard R. Mikkelsen | webmaster@mediefonen.dk
 

 
 
 

Logo 2002-2005

 
 
 
 

Logo siden 2009

         
Logo 1996-2002   Logo 2005-2009    

DR 2 er navnet på en dansk TV-kanal, der primært fokuserer sit indhold på aktualitet, dokumentar, film, kultur og satire. Kanalen drives af den danske statsejede medievirksomhed; DR. Kanalen er en "must-carry" public service TV-kanal, der udelukkende finansieres via licensbetaling. Kanalen distribueres gratis via kabel, satellit, fibernet, DVB-T og internet.

I modsætning til moderkanalen; DR 1, der fokuserer på at ramme den brede danske befolkning, forsøger DR 2 i sit programvalg at være mere segmenteret. I flere år havde DR 1 mottoet "Vores Kanal", mens DR 2 havde mottoet "Min Kanal".
DR 2 var i flere år kendt som "Den Hemmelig Kanal" og "Kanal Klog" på grund af dens tunge og særprægede programmer, som havde meget lav seertilslutning. Seertilslutningen er dog taget voldsomt til i løbet af det seneste årti.

Blandt de mest bemærkelsesværdige egenproduktioner på DR 2, kan nævnes aktualitets- og kulturprogrammerne: Deadline, Debatten, Temalørdag, Jersild og Spin, Bogart, Smagsdommerne, DR 2 Udland, Den 11. Time, Bonderøven, Frilandshaven og DR 2 Premiere.
Blandt kanalens mest bemærkelsesværdige satireproduktioner, kan nævnes: Casper og Mandrilaftalen, Banjos Likørstue, Drenge fra Angora, Jul på Vesterbro, WulffMorgentailer, Berthelsen - De Uaktuelle Nyheder, Clement Direkte og Normalerweize.
DR 2 var også kanalen der introducerede de udenlandske serier: South Park og The Daily Show, på dansk TV. Kanalen har en seerandel på ca. 5 %.


Historie

DR 2 gik i luften den 30. august 1996. DR havde længe ønsker sig en ny TV-kanal at sende på, og det blev muligt for stationen med medieforliget i 1996. Dog kunne DR 2 kun distribueres via kabel og satellit, da der ikke var den nødvendige plads på det jordbaserede sendenet. Kanalen kunne derfor modtages af væsentlig færre mennesker, end de to andre statsejede TV-kanaler; DR TV - der i 1996 skiftede navn til DR 1 - og TV 2.

DR 2 kom meget dårligt fra start, set i forhold til de andre nye TV-kanaler der blev lanceret i samme periode. Det skyldtes nok, at DR 2 ikke havde sin egen kanalstrategi, men blot blev set som et "lille" vedhæng til DR 1. Mange af de tunge kulturprogrammer, som havde en ganske ringe seeropbakning, blev flyttet over på den nye DR 2-kanal, så DR 1 kunne koncentrere sig om at lave programmer med bred folkelig appel, og tage konkurrencen op mod monopolbryderen; TV 2.

Det var dog meningen fra starten, at DR 2 også skulle have deres egen nyhedsudsendelse, i stil med DR 1's - TV Avisen. I starten forsøgte DR 2 sig med korte nyhedsudsendelser - kaldet DR 2 Nyt, som blev sendt i mellem de andre programmer, flere gange i løbet af aftenens aflade. Akkurat som konceptet var i radioen.
Dette koncept blev dog efter kort tid droppet, og kanalen lancerede i stedet en sen nyhedsudsendelse, der blev sendt hver aften klokken 23:00, med fokus på perspektivering af dagens nyheder og lange ekspertinterviews og debatter. Udsendelsen blev kaldt; Efter Deadline, men skiftede senere navn til bare at hedde; Deadline. Deadline skiftede senere sendetidspunkt til klokken 22:30, og der blev lanceret en tidlig eftermiddagsudgave af programmet, klokken 17:00 - kaldet Deadline 17.

I starten af det nye årtusinde blev DR 2 også tilgængelig via antenne-TV i de dele af landet, der ikke havde en lokal TV-station, og dermed kunne se TV Danmark. Kanalen voksede stødt i seertal, i sær efter at de lancerede Temalørdag - en hel aften med fokus på ét tema, og filmmagasinet; Bogart.
Det var dog også i høj grad med stationens satireproduktioner, at kanalen vandt fodfæste blandt i sær yngre seere. Satireproduktioner med unge og hidtil næsten ukendte komikere, frem for de folkelige revyskuespillere, man så på DR 1. DR 2 blev kendt for satireserierne; Casper og Mandrilaftalen, Banjos Likørstue, Berthelsen - De Uaktuelle Nyheder og South Park.

Det var segmenteringen der gav DR 2 problemer med at vinde fodfæste og få seeropbakning i starten, men siden har segmenteringen også betydet, at kanalen i dag skiller sig voldsomt ud, og leverer et reelt public service alternativ til de mange kommercielle TV-kanaler i Danmark.
I dag forsøger DR 2 stadig at holde fast i sine kulturelle "forpligtigelser", men de forsøger at nytænke kulturprogrammerne, så de rammer en bredere målgruppe. Det kan for eksempel bedst ses i magasinerne; Smagsdommerne og DR 2 Premiere.


Distribution

DVB-T: Free-to-air
Kabel: YouSee, Stofa, Canal Digital
Satellit: Viasat, Canal Digital
Fibernet: Dansk Bredbånd, Elselskaber
Internet: dr.dk/tv

 

Tilbage

 

 
 
 

 
 
 

  www.sv-online.dk  -  www.mediefonen.dk  -  www.juleweb.dk

© Copyright